Att stå upp för ursprungsfolkens rättigheter är att kämpa för en bättre värld.
I slutet av 2016 kom beskedet att oljeledningen med sträckning över ett reservat som tillhör Standing Rock Sioux Tribe stoppas, detta efter fredliga demonstrationer som har engagerat människor över hela världen. Vinsten vid Standing Rock kommer att minnas, men kampen är fortfarande inte vunnen. Det som har hänt vid Standing Rock är inte bara av symboliskt värde för den fortsatta kolonialiseringen som drabbar urfolk, utan även för mänsklighetens överkonsumtion, och användning av fossila energikällor, som nu är på god väg att förändra klimatet på helt oberäkneliga sätt. Urfolken tog den här matchen för sina rättigheter, men det är också en kamp för planeten och klimatet.
Urfolken tog den här matchen för sina rättigheter, men det är också en kamp för planeten och klimatet.
På andra sidan Atlanten, i Sverige, i Sápmi, pågår samma typ av konflikt som är långt ifrån lika uppmärksammad. Under förra sommaren avgjordes vad som kallas Girjasmålet. En konflikt där Girjas sameby stämt svenska staten för att ha tagit ifrån samebyn rätten till jakt och fiske på ett område. Målet fick en del medial uppmärksamhet, men för den som lyssnar på uttalanden från advokaten som företrädde svenska staten, är det lätt att bli chockerad av att detta pågår i Sverige. Vill man inte läsa citat direkt ur domen går det även att lyssna på samiska Sofia Jannoks senaste album där klipp från rättssalen är samplade i musiken. Girjas vann målet på alla punkter, men staten har överklagat. Det som stannar kvar är begreppet ”lappar”, som upprepat användes av advokat Hans Forssell.
Statens försök att ta ifrån samebyn denna rättighet beskrivs bäst med kolonialism. Att i rättsprocessen kalla samer för lappar, använda dokument från rasbiologin och säga saker som ”Statens inställning är också att samebyns påstående om att samerna är ett ursprungsfolk saknar betydelse i målet. Sverige har inga internationella förpliktelser att erkänna särskilda rättigheter för samerna, vare sig dessa anses vara ett urfolk eller inte.” Parallellerna till kolonialism är många. Ägandet av marken och ett eget land är förbi sedan länge, men kulturen och civilisationen står kvar. Uttalandena i Girjasdomen kan inte betyda annat än att staten även vill ifrågasätta detta. I skrivande stund skäms jag över det jag ska kalla för min stat. Det är lätt att fördöma historiska överträdelser, hur Sápmi och samefolket har behandlats. Många lät det hända. Nu kan alla som ser det hända i vår tid välja hur historien ska beskriva oss i framtiden.
Det som hände vid Standing Rock är beviset på att en ny rörelse är på väg att växa fram där den gränslösa energin möts. Välmående planet, jämlikhet och frihet – det är samma sak och samma kamp. Respekt för djur, människor, natur och planet. Perspektiv på mänskligheten och civilisationen.
Sofia Jannok är även aktuell med en dokumentärserie som hon avslutar med orden ”Urfolken är en del av en global rörelse, som är kopplad till miljörörelsen, som också växer. Fler inser att vi behöver respektera det vi kommer ifrån.”
”Urfolken är en del av en global rörelse, som är kopplad till miljörörelsen, som också växer. Fler inser att vi behöver respektera det vi kommer ifrån.”
Fler behöver bli planetskötare och där finns mycket att lära från urfolk, i takt med att tanken om en cirkulär ekonomi breder ut sig. Det är precis vad samerna alltid har sysslat med, att ge för att få ta.
Publicerad i Skånska Dagbladet 2016-12-10